New York dag 3 - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Maaike en Bas Wardt - WaarBenJij.nu New York dag 3 - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Maaike en Bas Wardt - WaarBenJij.nu

New York dag 3

Door: Bas en Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike en Bas

30 Augustus 2016 | Verenigde Staten, New York

New York dag 3:

De wekker was weer vroeg gezet voor een nieuwe, maar ook onze laatste dag in New York. Het deed ons realiseren dat er nog zoveel te zien en te beleven valt dat het naïef is te denken dat je deze stad in een paar dagen wel hebt gezien. Zelfs al zou je er een week voor uit trekken, kom je waarschijnlijk nog tijd te kort.
Niet gek als je je realiseert dat New York City en al zijn stadsdistricten (Manhattan, Brooklyn, Queens, Staten Island en the Bronx bij elkaar bijna een net zo groot oppervlakte beslaat als de gehele provincie Utrecht. En zie dat maar eens in 2 dagen rond te lopen.
Waarschijnlijk hebben we dan ook nog niet eens 10% van de stad gezien…alhoewel onze voeten op de laatste avond in the city that never sleeps daar wellicht anders over denken. Ondanks een goed geolied metronetwerk hebben wij het toch voor elkaar gekregen de meeste kilometers bovengronds af te leggen. En dat hebben onze lieve voetjes gevoeld ook. Met de benen omhoog languit onderuit gezakt op bed met de airco vol gas vooruit typen wij hier ons dagelijks verslagje.
Vandaag vooral de toerist uitgehangen. Want zoals een echte New York virgin betaamd dien je een aantal toeristische trekpleisters hebben bezocht. Na de metro richting Battery park te hebben genomen stapten we op de ferry langs Liberty island richting Ellis island, waar migranten van alle uithoeken van de wereld hun eerste voet aan wal zetten op zoek naar een beter leven in the United States of America.
Eenmaal terug in Manhatten hebben we een wandeling gemaakt langs de Hudson in Battery Park city richting het 9/11 Mermorial en het nieuwe One World Trade Center. Daar hebben we de schaduw en bezinning opgezocht onder de bomen die als een soort moederkloek beschermend om het 9/11 Memorial heen staan.
Het is toch nog steeds moeilijk voor te stellen dat hier 15 jaar geleden letterlijk de wereld ineen stortte en de levens van zoveel mensen, vrienden en familieleden van de slachtoffers veranderde.
Om de omvang van de voormalig Twin Towers in beter perspectief te zien stapten we de lift in van het hoogste gebouw van New York, het One World Trade Center, die ons binnen enkele seconden ons naar de bovenste verdieping bracht. Het One World Trade Center is naar onze mening niet het mooiste gebouw in New York en ook zeker niet de leukste, maar het uitzicht maakt een hoop goed. Al is het wel achter het glas.
Na een tussenstop in East village bij Bauhaus voor heerlijk vers gemaakte bao broodjes met pork belly en een Mermaid sunday van de Big Gay Ice cream shop vervolgden we onze weg om vervolgens verblind te worden door de kerst- en feestverlichting op Times Square. Laten we dan voor het gemak de kans onder de voet gelopen te worden door de mensenmassa aan toeristen die als zombies worden aangetrokken door het licht van de tientallen led verlichten beeldschermen vergeten. Toch hebben we het niet kunnen weerstaan daar net zo stoïcijns als de rest van de wereld naar de led verlichte beeldschermen te kijken. Aanschouw in dit reisverslag het resultaat.